افتتاح نخستین مرکز «سراج» شرق هرمزگان برای خدمات روانشناختی در میناب
مرکز سلامت روانی اجتماعی «سراج» در میناب با حضور مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افتتاح شد. این مرکز به منظور ارتقاء سلامت روانی جامعه و ارائه خدمات حمایتی راهاندازی شده...
به گزارش قشم نیوز، محمدرضا شالبافان، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با اشاره به آغاز مداخلات روانی اجتماعی در استان هرمزگان از زمان شروع بحران جنگی اخیر، بیان کرد: این اقدامات به دنبال حمله ناجوانمردانه آمریکا و رژیم صهیونیستی و تبعات ناشی از این جنگ، به ویژه در شهرستان میناب، در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به حادثه تلخ حمله به مدرسه شجره طیبه میناب و شهادت تعدادی از اهالی منطقه، به ویژه دانشآموزان، افزود: از همان روزهای ابتدایی، تیم سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با همکاری نهادهایی همچون هلالاحمر، بهزیستی و آموزش و پرورش و با محوریت معاونت بهداشت دانشگاه، مداخلات روانی اجتماعی را در قالب ۹ تیم آموزشدیده آغاز کردند که این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۶ هزار نفر در این منطقه مورد غربالگری قرار گرفتهاند و مداخلات روانی اجتماعی بر اساس دستورالعملهای استاندارد در حال انجام است و خدمات لازم به گروههای آسیبدیده ارائه میشود.
شالبافان ادامه داد: همزمان با روزهای ابتدایی جنگ رمضان، مجوز تأسیس یک مرکز «سراج» در شهرستان میناب صادر شد و اقدامات اجرایی شامل جذب نیروی انسانی تخصصی از جمله روانپزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی و نیز تجهیز این مرکز انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز با افتتاح رسمی این مرکز، زنجیره ارائه خدمات پایدار در منطقه تکمیل شده و امکان ارائه خدمات تخصصی و پیگیری وضعیت آسیبدیدگان برای حداقل یک تا دو سال فراهم خواهد شد که این امر، مداخلات روانی اجتماعی را وارد مرحلهای تازه میکند.
وی با اشاره به ظرفیت و تجربه ارزشمند نیروهای محلی، از جمله تجربه سانحه بندر شهید رجایی و آموزشهای حرفهای مبتنی بر شواهد برای روانشناسان استان، تأکید کرد: همکاران استانهای همجوار و دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد نیز در کنار تیمهای استانی، در ارائه خدمات همکاری خواهند داشت.
رضا صفری، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شرق هرمزگان، گفت: شهرستان میناب با مرکزیت شرق هرمزگان در حوزه سلامت روان نیازمند توجه ویژه است و در این بخش اقدامات موثری باید انجام شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی شرق هرمزگان بیان داشت: در حوزه سلامت این شهرستان مراکز بهداشت و درمان فعالیتهای خوبی را انجام دادهاند و با توجه به این حادثه به وجود آمده، نیاز است تا در حوزه سلامت روان برای شرق هرمزگان نگاه ویژهای صورت گیرد.
وی افزود: بعد از حوادث به وجود آمده در این شهرستان، برای پیشگیری از آسیبهای روانی با حمایت وزارت بهداشت، این مرکز مصوب شد که امروز مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
صفری بیان داشت: در این مدت ۵۰ روزه، همه کادر سلامت با جدیت در کنار مردم بودند و توانستهاند در شکوه برنامههای انجام شده نقشآفرینی کنند.
یحیی میرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اشاره به ضرورت توجه جدی به آسیبهای روانی و اجتماعی در سطح جامعه، گفت: این اقدام در پی حوادث اخیر از جمله جنگ رمضان و شهادت دانشآموزان مدرسه شجره طیبه، در راستای حمایت روانی و کاهش آثار اجتماعی آن صورت گرفته است.
سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نماینده مردم شرق هرمزگان در این جلسه، با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای روانی از ضروریات هر جامعه است، گفت: راهاندازی مرکز سراج در میناب کمک شایانی به بیماران سلامت روان میکند.
نماینده مردم شرق هرمزگان با تأکید بر تقویت زیرساختهای سلامت عنوان کرد: در کنار این اقدامات خوب، برای راهاندازی بخش اعصاب و روان برنامهریزی شود و هرجا که نیاز به پیگیری ما در سطح کلان باشد، با جدیت برای انجام آن اقدام خواهیم کرد.
گفتنی است که دکتر شالبافان، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در بدو ورود به شهرستان میناب با حضور در گلزار شهدای دانشآموز به آنها ادای احترام کرد.
بدون نظر! اولین نفر باشید