علی اسلامی رمچاهی اظهار داشت: با توجه به مباحث مطرح شده طی روزهای اخیر در فضای مجازی مرتبط با موضوع موج شکن روستای رمچاه قشم، لازم میدانم مطالبی برای روشنگری اذهان جامعه محترم صیادی به ویژه صیادان پرتلاش منطقه رمچاه ارائه نمایم.
وی ادامه داد: متاسفانه در مطالب مطرح شده در فضای مجازی نسبتهایی بیان شده که میبایست واقعیت آن برای تنویر افکار عمومی روشن شود.
این فعال جامعه صیادی گفت: درخواست ها و ایراداتی اخیرا مطرح شده که بدون در نظر گرفتن جایگاه حقوقی و اختیارات موجود، در حیطه مسئولیت نهادهایی همانند تعاونی صیادی و شیلات است.
اسلامی ادامه داد: ما در تعاونی صیادی به شدت پیگیر اختصاص منابع و تسریع در آغاز پروژه کنونی اسکله صیادی رمچاه که با نام طرح “بهسازی و لایروبی اسکله رمچاه” شناخته میشود بودیم.
وی افزود: جدیت پیگیریها به نمایندگی از جامعه صیادی شاید این تصور را در برخی ایجاد کرده باشد که تعاونی حق و قدرت تعیین و تغییر نقشه اصلی که مورد تایید چندین سازمان دریایی بوده را دارد که این تصوری اشتباه و ناسازنده است.
وی افزود: در جایی خطاب به مدیر عامل تعاونی طرح کرده اند که تعاونی مسئول کوتاه تر اجرا شدن بازوی غربی یا جمع آوری خودسرانه بازوی قدیمی اسکله رمچاه است که این نیز در نوع خود قابل تامل و توجه است و باید از خود پرسید کدام دستگاه دولتی یک تعاونی که نهادی مردمی محسوب می شود را در اجرای پروژه های خود دخالت می دهد.
مدیر عامل اسبق تعاونی صیادی سیاف موج با بیان اینکه پیرامون طرح توسعه اسکله رمچاه باید متوجه سطح اختیارات حقوقی تعاونی و شیلات بود، گفت: اینکه گفته یا وانمود شود که این تعاونی در حوزه اجرایی و امور فنی طرح توسعه اسکله رمچاه دخیل و اختیار دار بوده، حرفی نادرست و غیرقانونی است.
اسلامی گفت: پروژه کنونی اسکله صیادی رمچاه که با نام طرح “بهسازی و لایروبی اسکله رمچاه” شناخته میشود که پس از پیگیریهای چندین ساله شرکت تعاونی صیادی رمچاه و با همکاری نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی طی ابلاغی در سال ۱۳۹۸ از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان به اداره کل شیلات با اعتبار اولیه بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال واگذار شده است.
وی یادآور شد: متاسفانه بیان برخی از نقدها و دیدگاهها همراه با خلط مباحث درست و غلط و فرافکنی که نشان از خواستههای شخصی برخی از افراد داشته و هیچ گونه پشتوانه فنی و کارشناسی در این زمینه وجود ندارد.
اسلامی در پایان اظهار داشت: با توجه به وجود پیچیدگیهای بیشتر در سازههای دریایی نسبت به سازههای اجرایی در خشکی، مطرح سازی این مباحث بدون اشراف کامل به تمامی مولفهها و شرایط بستر و سایر مسائل فنی و مهندسی پروژه که طی سالهای متمادی بطور دقیق کارشناسی شده است، ارزش فنی نداشته و مردود میباشد و هرگونه تغییر در نقشه و طرح اولیه مستلزم هزینههای فوقالعاده زیاد و برنامه ریزیها و گذر از سلسه مراتبهای پیچیده اداری و طاقت فرسا میباشد.
انتهای پیام