• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

هرمزگان به فوتبال اقتصاد محور نیازمند است

  • کد خبر : 8754
  • 03 دی 1399 - 15:58
هرمزگان به فوتبال اقتصاد محور نیازمند است
همگام با افزایش تمایلات به این رشته ورزشی تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است، تا جایی که فوتبال حرفه‌ای طی سالهای اخیر با دوران گذشته قابل قیاس نیست.

به گزارش قشم خبر، دکتر مهدی دسینه استادیار دانشگاه و پیشکسوت فوتبال در هرمزگان در یادداشتی به بررسی اقتصاد فوتبال و خلاء ناشی از نبود آن در هرمزگان پرداخته است.

فوتبال بخش مهمی از صنعت ورزش در جهان است و به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر ورزش و جامعه در جهان اثرات زیادی برجای گذاشته است.

از دهه ۱۹۹۰ دوره جدیدی از کسب وکار در فوتبال رواج یافت. در این دوره کسب وکارهای مرتبط با فوتبال مانند صنعت، رسانه، پوشاک و لوازم ورزشی، تبلیغات و مانند آن به این نتیجه رسیدند که فوتبال میدان تازه‌ای برای رشد و نمو است.

تأثیرات اقتصادی و درآمدزایی فوتبال به برگزاری تورنمنت‌های بین المللی بزرگ نظیر جام‌های جهانی و جام ملت‌ها منحصر نیست بلکه در بسیاری از کشورها برگزاری لیگ‌های حرفه ای و صنعت باشگاه داری حرفه‌ای فوتبال باعث رشد و توسعه اقتصادی مطلوبی در صنعت فوتبال شده است.

همگام با افزایش تمایلات به این رشته ورزشی تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است، تا جایی که فوتبال حرفه‌ای طی سالهای اخیر با دوران گذشته قابل قیاس نیست.

فوتبال با افزایش ارتباطات و حضور تکنولوژی‌های جدید، رقابتی و جهانی شدن تجارت، تغییرات فراوانی را در جهت پیشرفت و حرفه‌ای شدن پشت سر نهاده است تا به صنعتی شدن برسد.

محبوبیت و جذابیت بالای ورزش فوتبال سبب شده که در همه جای دنیا و نیز کشور ما بخش عمده‌ای از سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه گذاری‌های اقتصادی به سوی این رشته ورزشی سرازیر شود.

در کشور ما نیز اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان اشتیاق زیادی به فعالیتهای اصلی و جنبی فوتبال دارند. به گونه ای که حدود ۲۰درصد از کل ورزشکاران سازمان یافته کشور به فعالیت در این رشته ورزشی مشغول هستند.

حضور باشگاه‌ها در بازار بورس سهام، وجود سرمایه های کلان در بورس، نوع جدید باشگاه داری در فوتبال، افزایش درآمدهای حاصل از فروش محصولات باشگاه‌های حرفه‌ای و جهانی شدن بازار نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال باعث شده گردش مالی فوتبال بیش از هر رشته ورزشی دیگر باشد.

داد و ستدهای چند میلیون دلاری برای نقل و انتقال بازیکنان، وجود حامیان مالی با سرمایه‌های بسیار کالان، خرید و فروش وسائل و کالاهایی با آرم باشگاههای حرفه ای، معامله های چندصدمیلیون دلاری برای تبلیغات اطراف زمین، کسب درآمدهای کلان از محل پخش تلویزیونی مسابقات، قرارگرفتن باشگاهها در فهرست بازار بورس و … همگی نقش بسزایی در توسعه اقتصادی فوتبال در بسیاری از کشورها ایفا کرده است.

 امروزه باشگاه های فوتبال معتبر از دو جنبه رقابتی به ورزش فوتبال می نگرند.

یک جنبه از آن رقابتی است که بین باشگاه های حرفه ای درون مسابقه وجود دارد و جنبه دیگر همان رقابت تجاری موجود بین باشگاه‌های حرفه ای است که در آن هر یک سعی می کنند سالانه مبالغ هر چه بیشتر را به سود عملیاتی باشگاه خود بیفزایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://qfanews.ir/?p=8754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.