• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

به دنبال احیای سنت‌های فرهنگی و برندسازی جزیره تمدنی قشم هستیم/ عود، ابزاری برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است

  • کد خبر : 54480
  • 26 دی 1402 - 17:03
به دنبال احیای سنت‌های فرهنگی و برندسازی جزیره تمدنی قشم هستیم/ عود، ابزاری برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره تمدنی قشم مهد خلق دانش بومی و توسعه آن به غرب و شرق و کشورهای خلیج فارس بوده است و به دنبال احیای سنت های فرهنگی برندسازی این جزیره پهناور و تاریخ ساز هستیم.

به گزارش قشم خبر، ادریس راموز در نخستین نشست خبری جشنواره ملی عودنوازی قشم در فرهنگسرای ارسباران تهران بیان داشت: جزیره قشم دارای میراث ملموس و ناملموس فراوان است و مهمترین مولفه آن بحث جغرافیای انسانی و فرهنگی اختصاصی و دیرینه ساکنان است.
وی ادامه داد: یکی از مصادیق و میراث ناملموس جزیره، بحث موسیقی است و عودنوازی و عودسازی متعلق به این جزیره می باشد؛ عود ابزاری است برای افزایش تعاملات میان فرهنگی و موجب نفوذ فرهنگ جزیره به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آفریقا و شرق و غرب شده است.
راموز تصریح کرد:با توجه به علاقه وافری که جزیره نشینان به این ساز دارند و یکی از مولفه‌های زندگی آنها است، اردیبهشت سال گذشته توانستیم عود را به نام ایران و به صورت مشترک با سوریه ثبت جهانی کنیم.
راموز تاکید کرد: خود ساز عود یک ریتم، ادبیات، فرهنگ و سیاست است که با آن می‌توان به عنوان یک ابزار فرهنگی که در کشورهای مختلف تعریف شده با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرد و یکی از اهداف ما در برگزاری جشنواره عودنوازی محوریت دادن به قشم در سطح ملی و بین‌المللی است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان افزود: ما از طریق برگزاری این جشنواره‌ها به دنبال احیای سنت‌های منطقه فرهنگی خلیج فارس برندسازی جزیره در سطح ملی و بین المللی هستیم تا بتوانیم تعامل هدفمند و اثرگذاری در دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم و امیدوارم سال‌های آینده بتوانیم این رویداد را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.
بنابراین گزارش، نخستین نشست خبری جشنواره ملی عودنوازی قشم با حضور ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، علی ثابت‌نیا، رییس جشنواره، ارسلان کامکار، دبیر هنری جشنواره، کیوان فرزین، مدیر اجرایی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://qfanews.ir/?p=54480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.