• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4

۹ اثر طبیعی در قشم ثبت ملی شد

  • کد خبر : 9582
  • 16 دی 1399 - 22:24
۹ اثر طبیعی در قشم ثبت ملی شد
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۹ اثر طبیعی در غرب جزیره قشم ثبت ملی شد و 9 اثر دیگر نیز در فهرست ثبت وجود دارد.

علیرضا امری‌کاظمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: دره تندیس‌ها، ساحل کارگه، تنگه کمینه(دره شور)، ژئولینک، گنبد نمکدان، دیوار غازی، نخ کُنار(سر نخ)، تنگه محمد عالی و تنگه چاکاویر از آثار ثبت شده به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: آخرین ثبت آثار ملی مروبوط به ۱۰ سال گذشته است و از آن زمان تاکنون هیچ اثری به ثبت ملی نرسیده است.

مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ادامه داد: هم اکنون ۴۸ اثر تاریخی ملی، ۱۸ اثر طبیعی ملی و ۶ میراث ناملموس از قشم به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: ۶ میراث ناملموس قشم شامل مراسم زار، نوروز صیاد، ازوا، عَلم گردانی، لنج‌سازی و عروسک دختلوک در جزیره قشم است که تاکنون ثبت ملیس شده است.

امری‌کاظمی بیان کرد: با هدف حفظ اصالت فرهنگی جزیره‌نشینان، برنامه‌ریزی لازم برای مستندنگاری روایت، تجارب و دانش سنتی پیشکسوتان قشم به عنوان میراث ناملموس زنده قشم انجام شده است.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از تخریب و هرگونه تجاوز به حریم آثار ملی جزیره قشم، عرصه و حریم سه اثر ملی قشم نیز تعیین و به ثبت رسید.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: استفاده از نقوش اصیل قشمی در صنایع دستی به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی موجود در این عرصه نیز از سایر اقدامات در حال پیگیری این مدیریت است. امری‌کاظمی در پایان تاکید کرد: دهیاران و مردم جزیره قشم می‌توانند هرگونه آثار تاریخی، طبیعی و میراث ناملموسی که ظرفیت ثبت ملی دارد را برای انجام امور ثبتی و حفاظتی معرفی کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://qfanews.ir/?p=9582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.